Szechenyi 2020 logo
×

Rendezés

Márka

Termékkategóriák

SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
  • LOGIN
  • SUPPORT

DUEX

  • Termékek / Szolgáltatások
  • Akciók
  • Szerviz / Garancia
  • Rólunk
  • Viszonteladóknak
  • Blog
  • GYIK / dokumentumok
  • Webshop

CO₂ autóklímák – miért találkozunk velük egyre több autóban?

by DDC ADMIN / szerda, 08 október 2025 / Published in Blog

Az autóipar folyamatosan keresi a módját, hogyan csökkentse a klímaberendezések környezetterhelését. A hagyományos hűtőközegek (R134a, R1234yf) helyett egyre több gyártó tér át CO₂-vel (R744) működő rendszerekre. Ez nem véletlen: a szén-dioxid természetes, nem mérgező, és globális felmelegedési potenciálja (GWP) mindössze 1. Összehasonlításképpen: az R134a értéke 1430, az R1234yf-é pedig 4.

A működési elv alapvetően hasonló a korábbi rendszerekhez – kompresszor, kondenzátor, expanziós szelep, párologtató –, azonban sokkal nagyobb nyomásokkal dolgozik. Míg a régi hűtőközegek 10–20 bar tartományban működtek, a CO₂ rendszerek akár 130 bar nyomást is elérhetnek, különösen nagy melegben. Emiatt az egész rendszert úgy tervezték, hogy bírja a terhelést: speciális tömlők, csatlakozók, hőcserélők és kompresszor szükséges hozzá. A CO₂ kritikus hőmérséklete mindössze ~31 °C, ezért a rendszer gyakran szuperkritikus állapotban üzemel, ami eltérő hőcserélő-kialakítást és szabályozást igényel.

Az előnyök vitathatatlanok. A környezetbarát működés mellett nagy melegben is erős hűtőteljesítményt nyújt, télen pedig hőszivattyús módban gyorsan meleget biztosít – ezért különösen az elektromos autóknál vált népszerűvé. Emellett jövőbiztos technológia, hiszen minden jelenlegi és várható környezetvédelmi előírásnak megfelel.

Természetesen hátrányai is vannak. A magas üzemi nyomás miatt a rendszer érzékenyebb, szervizelése pedig csak megfelelően képzett szakemberek által végezhető. Ehhez speciális CO₂-klímatöltő berendezés szükséges, a hagyományos gépek alkalmatlanok. A hőcserélők, kompresszorok és más nagy nyomású alkatrészek javítása vagy cseréje jellemzően drágább, mint a hagyományos rendszereknél.

A CO₂-klímák először prémium és elektromos modellekben jelentek meg – például a Mercedes S-osztályban, az Audi Q7 e-tronban vagy a VW ID-sorozatban –, de a szigorodó szabályozások hatására egyre több középkategóriás autóban is elérhetők. Aki autószerelőként a jövőre készül, annak érdemes időben beszerezni a megfelelő szerszámokat és tudást, hiszen néhány éven belül ez lesz az egyik legelterjedtebb klímatechnológia az utakon.

  • Tweet

About DDC ADMIN

What you can read next

Autool BT270 lakatfogó teszt – Kertész Tamás véleménye
Mi az a Security Gateway (SGW), és miért fontos a diagnosztikában?
Smartlink vagy DBScar?

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Rendezés

Márka

Termékkategóriák

Kapcsolat

  • +36 70 364 1500
  • ddckft@gmail.com
  • 1163 Budapest, Cziráki utca 26-32.

Termékek

  • Főoldal
  • Fiókom
  • Termékek

Oldalak

  • Általános Szerződési Feltételek
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Akciók
  • Referenciák

Közösségi média

  • Facebook
  • Instagram
© 2016 duex.hu | Minden jog fenntartva
  • Termékek
  • Akciók
  • Referenciák
  • Rólunk
  • Szerviz rendelés
  • Partnereink
TOP